Pobierz darmowego ebooka "5 skutecznych sposobów na rekrutację online"

Jak przygotować atrakcyjne ogłoszenie o pracę? Kluczowe elementy przyciągającego ogłoszenia, które wyróżni ofertę na tle konkurencji.

28 maja 2025

Ogłoszenie o pracę to często pierwszy kontakt kandydata z firmą, do której chce zaaplikować. Warto więc postarać się, żeby nie tylko zostało zauważone, ale przede wszystkim skłoniło kandydata do wysłania aplikacji. Czy każdego? Oczywiście nie. Chodzi głównie o to, żeby przyciągnęło tych kandydatów, którzy są dopasowani do stanowiska i do kultury organizacyjnej firmy. Jak to zrobić, żeby ogłoszenie o pracę spełniło swoją rolę, a osoba odpowiedzialna za rekrutację nie traciła czasu na przeglądanie kilkuset niedopasowanych aplikacji?

Dlaczego dobrze napisane ogłoszenie o pracę ma znaczenie?

Jeśli głównym kanałem pozyskiwania kandydatów są ogłoszenia o pracę, warto w należyty sposób podejść do jego stworzenia. Treść i wygląd ogłoszenia o pracę są istotne dla obu stron: zarówno kandydata, jak i firmy. Pamiętaj, że każda rekrutacja to obopólny wybór – nie tylko ty wybierasz pracownika dopasowanego do twojej organizacji. Pracownik ma wybrać ciebie i wyboru tego dokonuje na kilku etapach. Pierwszym z nich jest decyzja o wysłaniu CV. Musisz pamiętać, że często może być ona spontaniczna i kandydat, który na tacy dostał to, czego potrzebował, wyśle aplikację bez zbędnej zwłoki.

Często nam się zdarza, że klienci właśnie na etapie tworzenia ogłoszenia potrzebują naszego wsparcia. Przeważnie jest to jedna z dwóch sytuacji:

  • nie mają żadnego doświadczenia w pisaniu ogłoszeń,
  • w firmie nie ma specjalisty HR lub rekrutera, który mógłby się tym zająć,
  • dotychczasowe ogłoszenie nie daje oczekiwanych rezultatów, czyli nie wpływają żadne aplikacje lub zgłaszają się nieodpowiedni kandydaci.

5 powodów, dla których warto zadbać o treść ogłoszenia o pracę

Jest kilka powodów, dla których odpowiednio przygotowane i przemyślane ogłoszenie ma fundamentalne znaczenie dla twojej firmy.

  1. Przyciągniesz właściwych kandydatów

Właściwie napisane ogłoszenie o pracę nie pozostawia wątpliwości co do wymagań, zakresu obowiązków oraz tego, czym się zajmuje firma, jakie ma znaczenie na rynku, dlaczego warto w niej pracować. Dzięki tym informacjom przyciągniesz osoby najlepiej dopasowane do stanowiska, na jakie jest rekrutacja.

  1. Zwiększasz szansę na skuteczną rekrutację

Rekrutację zamkniesz z sukcesem, jeśli aplikacje złożą ci kandydaci, na których najbardziej ci zależy. Jeśli kandydat właściwie zrozumie, czego od niego oczekujesz i co masz mu do zaoferowania, tym mniejsza szansa, że wycofa się na kolejnych etapach procesu rekrutacyjnego oraz nie zrezygnuje po onboardingu. Niestety to bardzo częsty błąd w rekrutacji.

  1. Zminimalizujesz liczbę nietrafionych aplikacji

Jeśli trafniej określisz kluczowe wymagania, bez których kandydat nie ma szans na przejście rekrutacji, tym bardziej zaoszczędzisz czas rekruterom. Selekcjonowanie zupełnie niepasujących aplikacji bywa dosyć frustrujące, dlatego warto się dobrze zastanowić, które wymagania są absolutnie konieczne. Jest to szczególnie ważne w tak zwanych trudnych rekrutacjach.

  1. Zbudujesz wizerunek firmy jako pracodawcy

Ogłoszenie o pracę to wizytówka firmy. Daje ono świadectwo tego jak firma prezentuje się na zewnątrz i buduje markę pracodawcy. Niechlujnie napisane ogłoszenie, w którym pojawiają się zdawkowe i ogólne informacje czy błędy, na pewno nie zrobi dobrego wrażenia na kandydatach. Zachęci do aplikacji to, które zapada w pamięć swoim profesjonalizmem.

  1. Wyróżnisz się na tle konkurencji

Warto mieć świadomość, że wiele osób poszukujących zatrudnienia przegląda setki ogłoszeń, zanim wyśle aplikację. Solidnie przygotowane ogłoszenie pozwoli ci na to, aby pozytywnie wyróżnić się na tle innych. Warto więc przejrzeć sobie oferty podobnych stanowisk w innych firmach, żeby wiedzieć, co zrobić lepiej i inaczej.

Co jest ważne dla kandydata czytającego ogłoszenie o pracę?

Dla kandydata ogłoszenie o pracę ma przede wszystkim wartość informacyjną. Powinien więc otrzymać takie informacje, jakich poszukuje. Brak kluczowych dla kandydata szczegółów dotyczących zatrudnienia może na stracie zniechęcić go do aplikowania. Nie możesz zakładać, że osoba czytająca twój anons w obliczu nieznalezienia istotnej informacji, zadzwoni do ciebie lub napisze, żeby dopytać. Oprócz wartości informacyjnej, ogłoszenie musi mieć także walory perswazyjne, czyli nakłonić kandydata do naciśnięcia guzika „Aplikuj”.

Na co zwrócić uwagę w ogłoszeniu o pracę?

W swoim zawodowym życiu przygotowałam setki ogłoszeń o pracę. Znalazłam zasady, które sprawiają, że ogłoszenie się „klika”, a na ogłoszenia wystawiane przez naszych klientów spływają najlepsze aplikacje. Zebrałam je dla ciebie w przydatny mini poradnik. Zajrzyj do niego za każdym razem, jak będziesz się zastanawiać, czy przygotowane przez ciebie ogłoszenie o pracę ma potencjał.

Najważniejsze zasady skutecznego ogłoszenia o pracę:

  • Ogłoszenie zawsze powinno być dopasowane do grupy docelowej, której ono dotyczy.

Zastanów się, do jakiej konkretnie grupy docelowej chcesz dotrzeć, a potem wyobraź sobie jedną osobę, jaka pojawia ci się przed oczami. Pisz tak, jakby to było dokładnie do niej. Uwierz mi, pójdzie gładko.

  • Treść ma być prosta, ale szybko przyciągać uwagę.

Lubię ogłoszenia o pracę, w których informacje są podzielone na sekcje. Moduł o firmie, stanowisku, wymaganiach, oczekiwaniach, benefitach i tak dalej. Miło ogląda się ogłoszenia, w których jest jakaś grafika – mogą to być na przykład zdjęcia z firmy, produkty i grafiki, które twoim zdaniem najlepiej oddają ducha firmy.

  • Używaj języka, który będą rozumieli kandydaci.

Nie sil się na trudne wyrazy, jeśli nie ma takiej potrzeby. Nie pisz ogłoszenia w języku angielskim, jeśli nie jest to język, w którym pracujecie. Unikaj wyrazów potocznych, zapożyczeń – robią złe wrażenie.

  • Nie fantazjuj – pisz tak, jak naprawdę jest.

To, co piszesz w ogłoszeniu, powinno być spójne z rzeczywistością. Nie twórz iluzji i firmy marzeń. Opisane obowiązki powinny odzwierciedlać realne zadania na stanowisku pracy. Czemu? Bo wcześniej czy później rzeczywistość wygra z fantazją i kandydat (a co gorsza – już pracownik) w końcu się zorientuje, że nie tak to wszystko miało wyglądać. Albo nie przyjmie oferty, albo zrezygnuje zaraz po wdrożeniu. Tak czy tak to strata czasu i reputacji. Przypuszczam, że chcesz, aby pracownik został z tobą na dłużej.

  • Nie wymagaj niepotrzebnego.

Wymagania, jakie stawiasz kandydatowi, powinny być spójne z tym, co rzeczywiście będzie on robił. Im precyzyjniej je określisz, tym lepiej. Szczególnie sprawdza się to w kompetencjach twardych: kursy, certyfikaty, znajomość narzędzi. Napisz konkretnie: jaki program i na jakim poziomie zaawansowania, który język obcy i na jakim poziomie, prawo jazdy i jakiej kategorii. Warunek jest jeden: człowiek, którego szukasz rzeczywiście będzie ich potrzebował, żeby wykonywać obowiązki. Jeśli nie będzie, to nie pisz, że ma je mieć, bo niepotrzebnie ograniczasz sobie grupę docelową.

  • Nie obiecuj gruszek na wierzbie.

Zastanów się, co tak dokładnie masz do zaoferowania nowemu pracownikowi. Twoje obietnice w zakresie benefitów i możliwości rozwoju też muszą być spójne z tym, co firma faktycznie zapewnia. Nie staraj się ubarwiać rzeczywistości, aby lepiej wypaść w ogłoszeniu. Pamiętaj, że sekcja „co oferujemy” to nie tylko powszechnie znane benefity (np. dodatkowa opieka medyczna, karta multisport). Mogą to być zupełnie inne profity, które wyróżniają firmę jako pracodawcę: np. dofinansowanie do rozwoju pasji pracownika, ułożony proces wdrożenia i dedykowany opiekun, możliwość rozwoju w środowisku międzynarodowym. Dla pracownika fizycznego znaczenie może mieć to, że firma pracuje na atestowanych i nowoczesnych narzędziach.

Jakie elementy powinno zawierać skuteczne ogłoszenie o pracę?

Dla każdego kandydata interesujące i atrakcyjne ogłoszenie o pracę to takie, w którym są jasne i konkretne informacje. Musisz wiedzieć, że dają one wrażenie przejrzystości i uczciwości.

Kluczowe elementy skutecznego ogłoszenia o pracę to:

  • najważniejsze informacje o firmie,
  • opis realnych obowiązków,
  • widełki płacowe,
  • benefity i dodatki pozapłacowe,
  • docelowy start pracy,
  • opis kultury organizacyjnej, atmosfery w pracy i wartości firmy,
  • lokalizacja miejsca pracy,
  • tryb pracy (stacjonarnie / hybrydowo / zdalnie),
  • informacje o wdrożeniu.

Kiedy warto skorzystać z pomocy eksperta HR przy tworzeniu ogłoszenia?

Wielu klientów, którzy samodzielnie prowadzą rekrutacje, korzysta z naszego wsparcia konsultacyjnego na różnych etapach procesu – od opracowania strategii, weryfikację przygotowanego ogłoszenia lub jego stworzenie po finalny wybór kandydata. Jeśli od dłuższego czasu na twoją skrzynkę mailową nie przychodzą odpowiedzi na ogłoszenie o pracę lub są to aplikacje mało wartościowe z punktu widzenia oczekiwań, odezwij się. Chętnie zerknę i podpowiem, co można zrobić, żeby to zmienić.


Anna Pajęcka

Manager działu rekrutacji/Doradca ds. HR

anna.pajecka@passionhr.pl

+48 664 940 621