Pobierz darmowego ebooka "5 skutecznych sposobów na rekrutację online"

Wartości organizacji jako fundament współpracy

6 maja 2025

W PassionHR wiemy, że każda firma mierzy się z innymi wyzwaniami, ale tym, co je łączy, są ludzie. Naszą rolą jest wspieranie organizacji, zarządów i liderów w tworzeniu środowisk, w których można skutecznie zarządzać zespołem, nie tracąc z oczu interesu firmy oraz dobrostanu pracowników.
Jedną z firm, która zaufała nam w kluczowym momencie rozwoju, jest Milbor Sp. z o.o. , z którą współpracujemy od ponad 3 lat. Punktem wyjścia do naszej relacji był projekt związany z określeniem wartości organizacyjnych. O tym, jak przebiegał proces i jakie przyniósł efekty, rozmawiamy z Piotrem Milewskim, Prezesem firmy.

Od czego zaczęliśmy?

Anna Pajęcka (PassionHR): Piotrze, co było główną motywacją do rozpoczęcia pracy nad wartościami firmy?

Piotr Milewski (Prezes Milbor Sp. z o.o.): Projekt wartości, który poprzedzony był audytem HR stanowił początek naszej współpracy z PassionHR. Celem było wypracowanie takich wartości firmowych które będą realnie obecne w codziennym życiu firmy i z którymi zespół będzie się utożsamiał. Wcześniej mieliśmy zdefiniowane wartości, ale zostały one narzucone odgórnie przez zarząd i nie były wystarczająco zakorzenione w organizacji. Mieliśmy poczucie, że zespół nie ze wszystkimi się identyfikuje.

Diagnoza problemu: rotacja i niedopasowanie kulturowe

Anna Pajęcka (PassionHR): Czy istniały konkretne wyzwania lub problemy, które chcieliście rozwiązać poprzez ten projekt?

Piotr Milewski (Prezes Milbor Sp. z o.o.): Chcieliśmy rozwiązać problem rotacji pracowników. W momencie, w którym liderzy zaczęli samodzielnie prowadzić rekrutację, zaczęliśmy mieć coraz częściej do czynienia z sytuacją, w której pracownicy którzy dołączali do zespołu, nawet jeżeli merytorycznie byli mocni to nie pasowali do kultury i ostatecznie opuszczali firmę. Chcieliśmy stworzyć wspólny zestaw wartości wg których moglibyśmy weryfikować postawy kandydatów i tym samym ułatwić ich integrację w zespole.

Punkt zwrotny w zarządzaniu zasobami ludzkimi: audyt HR i plan działania

Anna Pajęcka (PassionHR): Czy była to inicjatywa wewnętrzna, czy odpowiedź na sygnały z rynku, od pracowników lub klientów?

Piotr Milewski (Prezes Milbor Sp. z o.o.): Mieliśmy przeczucie, że coś nie działa w obszarze HR, ale trudno nam było to jasno nazwać. To właśnie dzięki współpracy z PassionHR udało się zidentyfikować kluczowe problemy – zaczęliśmy od audytu, który pokazał nam, gdzie leży sedno trudności. Następnie wdrożyliśmy zaproponowany plan działania, który pomógł nam krok po kroku wprowadzać zmiany.

Anna Pajęcka (PassionHR): Jak wyglądała praca nad wartościami we współpracy z PassionHR?

Piotr Milewski (Prezes Milbor Sp. z o.o.): Na początku, jak to zwykle bywa przy wprowadzaniu zmian, pojawiły się pewne obawy. Jednak dzięki temu, że proces wypracowywania wartości został przeprowadzony w formie warsztatu dla całego zespołu, szybko udało się zbudować zaangażowanie i poczucie współodpowiedzialności. Warsztat miał nie tylko charakter merytoryczny, ale też integracyjny – był okazją do lepszego poznania się, otwartej rozmowy i wspólnego zastanowienia nad tym, co naprawdę jest dla nas ważne w codziennej pracy. Myślę, że właśnie to współtworzenie sprawiło, że wartości, które wypracowaliśmy, są dziś realnym drogowskazem, a nie pustymi hasłami.

Jak diagnoza wartości firmy wpływa na jej funkcjonowanie?

Anna Pajęcka (PassionHR): Jak przebiegało wdrożenie nowych wartości i jaka była reakcja zespołu? Jakie efekty zauważyliście?

Piotr Milewski (Prezes Milbor Sp. z o.o.): Zmiany nie były natychmiastowe – to proces, który wymagał czasu i konsekwencji. Wartości zaczęły być naprawdę widoczne i osadziły się w zespole dopiero wtedy, gdy zostały włączone w konkretne procesy, jak rekrutacja, onboarding czy codzienna komunikacja. Dziś widzimy, że jakość rekrutacji się poprawiła, a rotacja w zespole znacząco spadła.

Anna Pajęcka (PassionHR): Czy wartości są obecne w codziennych działaniach organizacji? Czy możesz podać przykład? Czy wpłynęły na sposób podejmowania decyzji?

Piotr Milewski (Prezes Milbor Sp. z o.o.): Jedną z wartości, którą wypracowaliśmy, jest „Szybkość działania”. Odwołujemy się do niej, gdy pojawia się opóźnienie w realizacji zadań lub gdy widzimy brak dynamiki w działaniu. Dzięki temu mamy wspólny język i punkt odniesienia do konstruktywnej rozmowy. Czuję, że wartości realnie wpływają na sposób podejmowania decyzji oraz sposób współpracy – są obecne zarówno w komunikacji, jak i w codziennych działaniach.

Jak wygląda współpraca z firmą PassionHR?

Anna Pajęcka (PassionHR): Jak oceniasz naszą współpracę?

Piotr Milewski (Prezes Milbor Sp. z o.o.): Bardzo wysoko. Warsztat dotyczący wartości był świetnie przygotowany i angażujący. To był dopiero początek – dziś nasza współpraca obejmuje wszystkie kluczowe obszary HR. PassionHR wspiera nas w rekrutacjach, rozwoju liderów, budowaniu komunikacji i bieżących wyzwaniach HR.

Efekty współpracy

  • Spadek rotacji w zespole
  • Lepsze dopasowanie kulturowe nowych pracowników
  • Wartości obecne w codziennym działaniu i komunikacji
  • Rozwinięcie współpracy o cały obszar HR

W PassionHR wierzymy, że wartości to nie są hasła na ścianie. To decyzje, które podejmujemy każdego dnia – i fundament, na którym budujemy zdrową kulturę pracy.

Chcesz zobaczyć, czy taki projekt ma sens także u Ciebie? Skontaktuj się z nami i porozmawiajmy o Twoich wartościach – i Twoim zespole.


Anna Pajęcka

Manager działu rekrutacji/Doradca ds. HR

anna.pajecka@passionhr.pl

+48 664 940 621