
Motywacja i efektywność zespołu nie poprawią się same – to proces, który wymaga świadomych działań. Każdy moment jest dobry, aby zacząć pracę nad większym zaangażowaniem i lepszym wykorzystaniem talentów pracowników. Aby ułatwić Ci pierwszy krok, przygotowałam listę praktycznych działań, które mogą pomóc Ci w budowaniu zaangażowania w Twoim zespole. Zacznij działać już dziś!
Dlaczego Twoi pracownicy nie angażują się na 100%?
Takie pytanie otrzymuję bardzo często od moich klientów, a szczególnie od liderów zespołów. Chociaż każdy z nich ma swój indywidualny charakter i styl pracy, to zauważyłam, że są problemy, które powtarzają się nader często, więc z całą pewnością warto się im przyjrzeć z bliska i zastanowić, czy aby na pewno nie dotyczą też nas. Tym bardziej, że moje obserwacje potwierdzają światowe badania przeprowadzone na potrzeby corocznego raportu „State of the GlobalWorkplace” Instytutu Gallupa.*
Dane Gallupa o zaangażowaniu w Polsce – tylko co dziesiąty pracownik angażuje się w swoją pracę
Niestety, liczby nadal nie są optymistyczne. W Polsce tylko 10 proc. pracowników angażuje się w swoje zawodowe obowiązki. Tak, dobrze widzisz, statystycznie jedynie co dziesiąta osoba pracuje na miarę swoich możliwości. Jaka jest szansa, że dotyczy to ciebie i twojego zespołu? Niestety bardzo duża. Co gorsze, tendencja jest spadkowa i Polska znajduje się obecnie w ogonie Europy – zajmujemy 32. miejsce na 38. Daleko nam do średniej globalnej, która wynosi 23 proc., nieco bliżej do europejskiej (13 proc.).
Czy warto zawracać sobie głowę tymi danymi jeśli jest się właścicielem firmy? Według mnie tak i wystarczy wskazać w zasadzie jeden powód – brak zaangażowania sporo kosztuje. Instytut Gallupa oszacował, że niski poziom zaangażowania kosztuje globalną gospodarkę 8,9 biliona dolarów (9% światowego PKB).
Kto się angażuje najbardziej?
Jeśli jesteś menedżerem, to pewnie nie zdziwi cię, że to właśnie w tej grupie zaangażowanie jest wyższe niż w pozostałych, bo wynosi 30 proc. Co ciekawe, równie wysokie zaangażowanie wykazali pracownicy wykonujący pracę zdalnie, bo dotyczy to 29 proc. z nich. Wyniki te rzucają nowe światło na postrzeganie zdalnych pracowników jako tych, którzy szukają okazji, żeby się nie angażować za bardzo w zadania. Okazuje się, że to nie jest prawda.
Stres i brak szczęścia – zabójcy efektywności
Zasmuciło mnie, że jedynie 36 proc. pracowników w Polsce jest zadowolonych z życia. Oznacza to, że większość z nas nie jest… Także co trzeci pracownik odczuwa stres w pracy. Jak możemy być efektywni i zaangażowani w pracę, skoro jesteśmy zestresowani i niezadowoleni z życia? Według mnie jest to trudne, a czasem wręcz niemożliwe. Brak zadowolenia z własnego życia z całą pewnością jest złożonym problemem i nie na wszystko jako pracodawcy czy liderzy mamy wpływ. Są jednak takie przestrzenie, na które ten wpływ mamy, więc warto się nimi zająć. A dlaczego? Nie tylko dlatego, że pracownik bez dobrostanu jest niezaangażowany i nieefektywny. Także i dlatego, że jest całkiem spore ryzyko odejścia z pracy. Skąd to wiem?
Odchodzą po cichu, systematycznie szukają nowych ofert pracy
Co czwarta osoba w Polsce, która ma pracę, aktywnie szuka nowej. Na pytanie, czy teraz jest dobry czas na znalezienie pracy, 51 proc. Polaków odpowiada, że tak. Z innych badań wynika, że ponad połowy z nich dotyczy quiet quiting, czyli tak zwane ciche odchodzenie – niby pracują, ale oglądają się za czymś nowym, więc niespecjalnie mają ochotę angażować się w obecne obowiązki. Tymczasem okazuje się, że często niewiele trzeba, żeby pracownik dobrze się czuł w swojej obecnej pracy i wykorzystywał swoje talenty do osiągania celów firmy.
Co liderzy mogą zrobić? 8 działań budujących zaangażowanie
Jako HR-owiec pracuję z liderami nad tym, żeby byli szczególnie czujni i nie przegapili sytuacji, kiedy pracownik lub cały zespół nie rozwija się i nie realizuje powierzonych zadań. Rolą lidera jest motywowanie do pracy i pomoc w rozwiązywaniu problemów.
Wyraźnie widzę, że stosowane w firmach strategie motywacyjne i strategie zarządzania nie przynoszą pożądanych rezultatów, a w Polsce nadal przeważa hierarchiczny, a czasem wręcz autorytarny styl zarządzania, który może tłumić kreatywność i samodzielność pracowników. Wyraźnie brakuje strategii w organizacjach na budowanie zaangażowania, pracownicy nie czują swojej sprawczości, są niedoinformowani, niedoceniani. Popularna nadal praca zdalna, jeśli nie jest odpowiednio zarządzana, może prowadzić do rozproszenia i obniżenia jakości pracy. Jak to zmienić? Osobiście zaczęłabym od tych kroków.
- Bądź liderem na miarę czasów
Nie tylko rozdzielanie zadań i rozliczanie z efektów. Pracownicy potrzebują od Ciebie więcej. Bieżący i jakościowy kontakt z menedżerem, jego uważność i troska, wsparcie w codziennej pracy (szczególnie w rozwiązywaniu problemów) – od tego bym zaczęła listę zadań dla lidera względem zespołu.
Twoi ludzie będą lepiej wywiązywali się z powierzonych im zadań, jeśli będą na bieżąco otrzymywali od ciebie informację, co robią dobrze, a nad czym powinni jeszcze popracować. Feedbacki rozwojowe powinny stać się waszą rutyną. Nie wystarczy raz do roku, trzeba regularnie, jeśli ktoś ma sukcesywnie robić postępy. Pamiętaj, że dając feedback pomagasz się rozwijać.
- Praca na talentach
Osobiście nie wyobrażam sobie pracy bez Talentów Gallupa. To narzędzie nie tylko pozwala zdiagnozować największe talenty poszczególnych osób, ale także uczy, jak się nimi zajmować, żeby stały się mocnymi stronami. Każdy z nas ma talenty, ale niewielu wie, jakie konkretnie. Znając talenty wszystkich członków zespołu wiesz, jak delegować zadania, kto z kim najlepiej się z nich wywiąże, jaka jest super moc waszej ekipy. To zdecydowanie ułatwia pracę i poprawia efektywność.
- Nie bój się dzielić odpowiedzialnością
Wielu liderów ma wrażenie, że najlepiej podejmują decyzję i mają najlepsze pomysły. To często ślepy zaułek. Podziel się swoją odpowiedzialnością i pozwól innym na podejmowanie decyzji. Na bieżąco sprawdzaj, co z tego wynika. Zdziwisz się, jak wiele dobrego. Zdanie i perspektywa pracownika naprawdę mogą wnieść nowe pomysły i rozwiązania, na które ty być może byś nie wpadł.
- Doceń pracownika i zobacz jak rośnie
Podczas warsztatów zespołowych często słyszę, że pochwała za dobrze wykonaną pracę to rzadkość. W wielu firmach nie zdarza się nigdy. Uwagi i pretensje – nader często. Jeśli twoi ludzie wykonują swoje zadania dobrze, powiedz im to. Niech wiedzą, że widzisz i doceniasz. Każdy z nas lubi usłyszeć dobre słowo na swój temat, więc nie bądź oszczędny. To się naprawdę opłaca i to każdej ze stron.
Troska o dobre samopoczucie to także dbanie o to samopoczucie w pracy. Atmosfera w zespole, brak niepotrzebnych konfliktów, prawo do odpoczynku po pracy to inwestycje w zdrowie psychiczne twoich pracowników. Nie dzwoń po godzinach, nie pisz na komunikatorach poza godzinami, jeśli sprawa nie jest awaryjna. To proste zasady, a tak często o nich zapominamy… W zachowaniu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym pomagają elastyczne godziny pracy i możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej, jeśli pracownik tego potrzebuje. Często jest to możliwe i nie wymaga rewolucji w firmie – rozważ, czy w twojej jest możliwe.
- Ludzie chcą się rozwijać
Każdy z nas ten rozwój rozumie nieco inaczej, dlatego warto z pracownikami o tym rozmawiać. Każdy powinien znać ścieżkę swojego rozwoju i wiedzieć, na jakie wsparcie ze strony firmy w tym zakresie może liczyć. Dodatkowy kurs, szkolenie, warsztaty zespołowe – czemu nie? To zawsze jest inwestycja w ludzi, a więc w firmę.
- Planujesz zmiany? Włącz w nie ludzi!
Generalnie nie przepadamy za zmianami, ale często są one konieczne, żeby iść do przodu. Jeśli jesteś właśnie w takim punkcie, podziel się tym ze swoim zespołem. Angażując ich w zmianę i pozwalając zespołowi na zaproponowanie rozwiązań sprawisz, że nie tylko zrozumieją potrzebę zmian, ale znacznie lepiej przez nią przejdą.
Jak widzisz, jest co robić i nigdy nie jest za późno, żeby postawić pierwszy krok. Jeśli się go boisz, daj znać. Chętnie z Tobą o tym porozmawiam i wspólnie zastanowimy się, co można zrobić, żeby niechlubna statystyka 10% zaangażowanych w pracę Polaków nie dotyczyła twojej firmy.
*Wszystkie przytoczone dane liczbowe pochodzą z: State of the GlobalWorkplace 2024, Instytut Gallupa.