Wartości firmowe czyli co?
Sam termin „wartości” to pojęcie abstrakcyjne i trudno znaleźć jednoznaczną definicję. Odczuwam i rozumiem je jako trwałe przekonanie, że dany sposób postępowania jest dla mnie bardziej atrakcyjny niż inny. To również rozumienie tego, co jest dla mnie w życiu najważniejsze i czym chcę się kierować przeżywając to życie. Wartości pomagają mi osiągnąć równowagę, rozwój i poczucie satysfakcji z życia. One porządkują nasze życie. Dokładnie tak samo rozumiem wartości w kontekście firmy. To nasz kompas. Nasze przekonania na które się umówiliśmy. Wybraliśmy zestaw najważniejszych dla nas wytycznych, które realizujemy w każdym obszarze działalności firmy. Wartości determinują podejście do klienta, współpracę w zespole, stosunek do pracownika. Kształtują pracę zespołu i komunikację ze światem zewnętrznym.
Co zyskamy budując firmę na fundamencie wartości
- Priorytet dla liderów – wartości to wytyczne, którymi kierują się liderzy w codziennej komunikacji z zespołem. Uwzględniają je na każdym etapie pracy, są kierunkowskazem. Szczególnie w sytuacjach, które budzą dylematy. Kiedy działasz w oparciu o wartości i się do nich odwołujesz zawsze wskażą Ci właściwy kierunek.
- Zespół marzeń – wartości scalają zespoły. Warto zaangażować pracowników od samego początku w tworzenie wartości firmowych. To proces, w którym każdy powinien mieć swój udział. Angażując oddolnie mamy większe szanse na wypracowanie spójnego i podzielanego zestawu. Musimy mieć pewność, że się rozumiemy i myślimy w podobny sposób.
- Marka przedsiębiorstwa – wartości staną się ważnym elementem marki firmy. Jeśli będą autentyczne i prawdziwe szybko wyróżnią nas na rynku i staną się elementem przewagi konkurencyjnej.
- Kultura organizacyjna – wartości firmowe są jednym z najważniejszych elementów kształtowania kultury organizacyjnej. Wzmacniają postawy i ideały, w które wierzy organizacja. Często powstają opowieści lub anegdoty związane z działaniem opartym o wartości. Krążą w przestrzeni firmowej i są powtarzane.
- Aspiracje – dzięki wartościom wiemy, gdzie zmierzamy. Wiemy jak chcemy pracować i jak się rozwijać. One pokazują nam przyszłość i to jaką firmą chcemy być.
- Standardy – pomagają nam w kształtowaniu wysokich standardów i komunikowaniu ich do otoczenia biznesowego.
- Wyjątkowość – wartości decydują o wyjątkowości firmy. Odpowiadają na pytanie dlaczego klienci chcą z nami pracować, a pracownicy chcą z nami pozostać. Nawet jeśli inna firma wypracuje taki sam zestaw wartości to rozumienie ich będzie zupełnie różne. To z kolei wywoła zupełnie inny sposób realizacji wartości.
- Zaangażowanie – ludzie, którzy gromadzą się wokół wspólnych wartości będą dawali z siebie więcej. Nie będą tylko realizować zadań ale przede wszystkim budować ducha zespołu.
- Talenty – dzięki pracy w oparciu o wartości jesteśmy w stanie przyciągnąć do organizacji dopasowane talenty. Ludzie co raz częściej szukają czegoś więcej niż tylko miejsca i wynagrodzenia.
- Zmiana – wiemy, że zmiany są wpisane w funkcjonowanie każdej firmy. Wartości dają oparcie w sytuacji kryzysowej. Pozwalają na utrzymanie bezpieczeństwa i ciągłości. Gdy wieją nieprzychylne wiatry one są niewzruszone. Opierają im się dumnie i wskazują kierunek zmian.
Jakimi wartościami kierują się Wasze firmy? Czy je podzielacie?