Skąd wiedzieć, czy nasi klienci są zadowoleni ze świadczonych przez nas usług, które aspekty współpracy z nami oceniają jako cenne, a nad którymi – według nich – należy jeszcze popracować? Najlepiej ich o to spytać! My tak właśnie zrobiłyśmy i wyniki badania satysfakcji klientów dały nam nie tylko wiedzę, ale również ogromną motywację. 9 na 10 klientów, z którymi miałyśmy przyjemność współpracować w 2019 roku jako agencja doradztwa personalnego, zdecydowanie poleciłoby nasze usługi innym. Biorąc pod uwagę specyfikę naszej pracy w obszarze doradztwa HR, jest to bardzo dobry rezultat i jako zespół mamy powody do świętowania. Czemu piszę „jako zespół”? Ponieważ wyniki każdej małej, średniej czy dużej firmy – bez względu na to, czy to firma szkoleniowa, rekrutacyjna, agencja pracy, czy inna – nigdy nie są zasługą jednej osoby, ale zespołu, którego członkowie rozumieją swoją rolę i wiedzą, że grają do jednej bramki.
Za co cenią nas nasi klienci?
Z wyników badania satysfakcji klientów wynika, że we współpracy z nami szczególnie doceniane są: profesjonalizm, terminowość, indywidualne podejście do klienta i jego problemu, wysoki poziom wiedzy merytorycznej pracowników, kreatywność, jasna i ciągła komunikacja na każdym etapie współpracy oraz dobra atmosfera. Warto wspomnieć, że badanie dotyczyło współpracy z PassionHR w obszarach: szkolenia HR, procesy rekrutacyjne i doradztwo personalne.
Zostałyśmy ocenione jako zespół i chętnie podzielę się z Wami naszą tajemnicą sukcesu. Im więcej na rynku zgranych zespołów, tym lepiej nam wszystkim będzie się żyło i prowadziło biznes.
Jak zbudować zespół, który osiąga ponadprzeciętne wyniki?
To pytanie zadaje sobie wielu liderów. Co więc zrobić, aby nasz zespół był wyjątkowy, skuteczny i efektywny? Czy jest na to recepta? Czy ktoś jest w stanie dać liderowi konkretne narzędzie, które sprawi, że jego drużyna będzie osiągała ponadprzeciętne wyniki? Nie ma jednego, idealnego rozwiązania skutecznego w każdym zespole. Ale jest kilka metod, które sprawdziłyśmy w PassionHR i wiem na pewno, że są skuteczne.
Asertywna komunikacja
Przede wszystkim stawiamy na komunikację. Rozmawiamy ze sobą i aktywnie się słuchamy. Przysłowie mówi, że co dwie głowy, to nie jedna. A co dopiero kilka głów! Nie poznamy opinii zespołu, jeśli nie będziemy o nią pytać. Członkowie zespołu nie będą wiedzieli, co mogą w swojej pracy ulepszyć, jeśli otwarcie, ale życzliwie, nie zwrócimy im na to uwagi. Umiejętność rozmowy o problemach i wspólne poszukiwanie rozwiązań, to wielka sztuka. Ale można się jej nauczyć. Pamiętajmy, że problemy (a są one w każdej firmie) zamiecione pod dywan niestety nie znikną. Lubią dać o sobie znać w najmniej oczekiwanym momencie. Dlatego najlepiej je omówić, jak tylko się pojawią.
Rozwijanie a nie ocenianie
W PassionHR nie mamy systemu oceny rocznej czy półrocznej. Zrezygnowałyśmy z niej na rzecz tak zwanego feedbacku rozwojowego. Na czym on polega? Co kilka miesięcy spotykamy się, żeby porozmawiać o dotychczasowej współpracy – o tym, co poszło dobrze i o tym, co wymaga poprawy. Jako liderka, pytam członków swojego zespołu, czy według nich udało się zrealizować cele, jakie wyznaczyliśmy wspólnie. Na tej podstawie wytyczamy sobie plan na kolejne miesiące. Zawsze staram się, aby towarzyszyła nam atmosfera wzajemnego zrozumienia i wsparcia.
Praca na talentach i kolorach
Każdy, kto dołącza do naszego zespołu, jest diagnozowany pod względem koloru osobowości oraz talentów Gallupa. To daje nam bezcenną dawkę informacji o tym, jak ze sobą wzajemnie współpracować, rozmawiać i się rozumieć. To obszar, który wymaga wiele pracy, ale dzięki niemu możemy osiągać ponadprzeciętne wyniki. Wiedza, jaką otrzymują nowi pracownicy o sobie samych, jest dla nich kierunkowskazem. Wiedzą, które talenty mogą rozwijać oraz jak pracować nad ciemnymi stronami niektórych z nich. Im bardziej zróżnicowany zespół, tym lepiej. Potencjał tej różnorodności da się w pełni wykorzystać tylko wtedy, kiedy wszyscy są świadomi różnic i podobieństw oraz potrafią wzajemnie się uzupełniać, wykonywać zadania zgodnie ze swoimi talentami.
Wspólny cel i misja
Jako zespół gramy do jednej bramki. Wynik firmy to suma pracy każdej z nas. Wspólnie więc określamy cele, które chcemy osiągnąć i wspólnie dążymy do ich realizacji. Jesteśmy otwarte na rozwiązania i narzędzia, które nam w tym pomagają. Bardzo ważne jest, aby każdy członek zespołu identyfikował się z tymi celami, rozumiał ich zasadność. Większość z nas chętniej angażuje się w zadania, co do których słuszności jest przekonany. Niezwykle cenna jest dla mnie indywidualność moich pracowników. Widząc potencjał w odmienności poglądów, chętnie słucham różnych propozycji rozwiązań, a później wspólnie decydujemy, który wariant jest dla nas najlepszy.
Uczymy się
Branża human resources jest jedną z tych dziedzin, której nie da się nauczyć raz na zawsze. Jest na tyle dynamiczna, że jeśli staniemy w miejscu chociaż na chwilę, to tak naprawdę się cofniemy. A my lubimy iść do przodu! Dlatego każda z nas ciągle poszerza swoją wiedzę i swoje kompetencje. Wzajemnie się inspirujemy, organizujemy burze mózgów, bierzemy udział w konferencjach. Chętnie wymieniamy się eksperckimi książkami i wspólnie o nich rozmawiamy. Lubimy wymieniać się wiedzą z innymi fachowcami z naszej branży na szkoleniach i spotkaniach w gronie HR-owców. Każda godzina poświęcona na rozwój jest bezcenna.
Pracujemy na wartościach
Wiemy, za jakimi wartościami podąża nasza firma i jak z nimi pracować. Są dla nas drogowskazem i nadają kierunek działania. Są kluczem doboru członków zespołu. Nasze wartości życiowe muszą iść w parze z wartościami firmowymi. Nasz kodeks wartości wypracowałyśmy wspólnie, a więc każdy miał wpływ na to, jaki kształt został mu ostatecznie nadany. Dzięki temu zdecydowanie łatwiej się z nim identyfikować i traktować wartości firmy jako nasze wartości.
Nasza praca naszą pasją
Nasz zespół kocha to, co robi. Dla każdej z nas praca jest pasją, którą stale rozwijamy. Z zaangażowaniem podejmujemy się każdego zadania, nie boimy się wyzwań. To z kolei sprawia, że codzienna praca nie jest ekonomiczną koniecznością, ale szansą na ciągły rozwój, okazją do wielu spotkań, poznawania interesujących osób. Otwartość każdego z pracowników sprawia, że zajmujemy się coraz ciekawszymi i coraz bardziej wymagającymi projektami. Nie ma czasu na nudę!
Jesteśmy gotowe do pracy nad sobą
Nikt z nas nie jest idealny, ale nie każdy jest gotowy to przyznać. W momencie, w którym sobie uświadomimy swoje mocne i słabe strony, zaczyna się praca nad sobą. Dajemy sobie prawo do błędów, ale też nakładamy na siebie obowiązek analizowania ich i wyciągania wniosków. To jedyna metoda, żeby nauczyć się siebie i zrozumieć, które nasze zachowania, działania, decyzje można zmienić. Kiedy coś zawiedzie, nie szukamy winnych, ale przyczyn tego, co się stało. Kiedy osiągniemy sukces, zastanawiamy się, co zadziałało poprawnie i należy w przyszłości to kontynuować. I o tym właśnie, był ten tekst.