Pobierz darmowego ebooka "5 skutecznych sposobów na rekrutację online"

Candidate Experience, czyli zrób wrażenie na kandydacie

27 października 2020

Co kandydat myśli o Twojej firmie po procesie rekrutacji?
…i dlaczego candidate experience jest taki ważny

Wielokrotnie już pisałam o tym, jak ważnym procesem w życiu każdej organizacji jest rekrutacja. To właśnie od rekrutacji zaczyna się wspólna droga pracownika i firmy lub na jej etapie się kończy. Pamiętaj o tym, że proces rekrutacji to wybór dwóch stron – kandydata i organizacji. Musisz sobie także zdać sprawę z tego, jakie konsekwencje może rodzić źle przeprowadzona rekrutacja. Kandydat prawdopodobnie podzieli się swoimi wrażeniami z innymi osobami, które mogą być przecież Twoimi klientami. Trudno omówić temat candidate experience w jednym artykule, ponieważ ma wpływ na wiele procesów, które występują w organizacji. Dziś chciałabym Cię wprowadzić do świata doświadczeń kandydatów i zwrócić uwagę na to, co ważne, oraz o czym należy pamiętać.

Candidate experience – co to takiego?

Najprościej rzecz ujmując, candidate experience to wszystkie doświadczenia kandydata, jakie wynosi z procesu rekrutacyjnego. Nie jest ważne, na którym etapie jego udział w rekrutacji się zakończył. Jego ocenie podlega każda pojedyncza aktywność i ogół doświadczeń, które wyniósł z procesu rekrutacji.

Co oceniają kandydaci?

Kandydaci zwracają uwagę na wiele aspektów przeprowadzonego procesu – od informacji zwrotnej na etapie złożenia aplikacji po informację o zakończonym procesie.  Wiele firm niestety w dalszym ciągu nie zdaje sobie sprawy z tego, jak negatywne konsekwencje dla firmy może mieć to, z jakimi doświadczeniami wychodzą ludzie biorący udział w prowadzonych przez nich procesach rekrutacji.  Pamiętajmy o tym, że kandydaci, ubiegając się o pracę w naszej firmie, poświęcają swój czas, angażują się. Dlatego tak ważne jest to, aby proces został odpowiednio przygotowany i przeprowadzony. Istotne jest, aby osobą odpowiedzialną za ten obszar w firmie była osoba kompetentna, bo to od niej wiele zależy. O tym, jak wybrać idealnego rekrutera, możecie przeczytać w moim wcześniejszym tekście.  Dla kandydatów wiele aspektów procesu rekrutacyjnego ma znaczenie.

Ogłoszenie o pracę

Najczęściej przygoda z rekrutacją zaczyna się od ogłoszenia, informacji o poszukiwaniu przez firmę pracownika. Bardzo często już na tym etapie potencjalny kandydat podejmuje decyzję, czy gra jest warta świeczki i czy jest sens podejmować jakiekolwiek działania. Dlatego bardzo ważne jest to, aby ogłoszenie było przygotowane w taki sposób aby zachęcić kandydata do dalszych rozmów. Bardzo ważne jest także to, aby zawierało informacje zgodne z prawdą. Jeśli oferujemy umowę o pracę, ale na chwilę obecną nie mamy żadnych dodatkowych benefitów dla pracowników, to napiszmy to. Niech pracownik wie od początku, na co może liczyć przy wzajemnej współpracy. Jeśli na późniejszych etapach rekrutacji kandydat widzi niespójności z tym, co było zawarte  w ogłoszeniu, wypływa to negatywnie na jego ocenę procesu.

Informacja zwrotna

Kolejnym kluczowym elementem procesu rekrutacji, na który kandydaci zwracają uwagę, jest informacja zwrotna. Niestety, wiele firm w dalszym ciągu nie widzi potrzeby oraz sensu powrotu do kandydatów z informacją zwrotną. Każdy, kto brał udział w rekrutacji wie, jak ważne jest to, aby wiedzieć, co się stało z jego aplikacją, na jakim jest etapie. Na rynku jest dostępnych coraz więcej narzędzi do automatyzacji informowania kandydatów o kolejnych etapach rekrutacji.  Podobnie jest w przypadku informowania o zakończonym procesie.  Jeśli tylko jesteśmy w stanie zadzwonić i osobiście porozmawiać z kandydatem, to bardzo dobrze, ponieważ taką informację uzyska od nas bezpośrednio. Ale jeśli ilość aplikacji nie pozwala na to rekruterowi, ważne jest to, aby uzyskał informację w inny sposób.

Jeśli kandydat wysyła swoją aplikację i przez kilka tygodni nie otrzymuje żadnej informacji zwrotnej, po pierwsze traci zaufanie do tej firmy, a po drugie zniechęca się do aplikowania w kolejnych rekrutacjach dla danej firmy. Informacja zwrotna powinna być konstruktywna i wartościowa dla kandydata. Ma on prawo wiedzieć, dlaczego jego aplikacja została odrzucona na danym etapie rekrutacji.

Dlatego warto zawsze zawierać w ogłoszeniu informację o tym, kto jest opiekunem danego projektu, a także podać kontakt do takiej osoby. Wówczas kandydat może sam zadzwonić i zapytać, jeśli ma jakiekolwiek wątpliwości lub jeśli feedback, który otrzymał, nie jest dla niego wystarczający. Wraz ze wzrostem zaawansowania procesu, kandydat poświęca coraz więcej swojego czasu. W związku z tym ma silną potrzebę posiadania wiedzy o tym, jak wypadł podczas rozmowy, czy ma szanse na kolejny etap lub dlaczego nie może zostać zaproszony do kolejnych etapów.

Komunikacja z kandydatem

Sposób komunikacji z kandydatem jest oceniany przez cały czas trwania procesu rekrutacji. Rekruter jest najczęściej pierwszą osobą, z którą ma do czynienia kandydat i wiele od tego kontaktu zależy. Należy pamiętać o tym, aby być szczerym w komunikacji z kandydatami oraz dotrzymywać danego słowa. Zawsze możemy poprosić o czas na udzielenie odpowiedzi na jakieś pytanie czy rozwianie wątpliwości kandydata. Szczera komunikacja z kandydatem sprawia, że stajemy się osobami godnymi zaufania. Jest to bardzo ważne, ponieważ kandydaci często powierzają nam „swoje życie zawodowe”.

Jeśli potem kolejne etapy rekrutacji odbywają się już z innymi osobami (np. z bezpośrednim przełożonym), to sposób przeprowadzenia takiej rozmowy jest także oceniany przez kandydata. Każda osoba, biorąca udział w rekrutacji, wpływa na końcową ocenę procesu. Kandydat zawsze powinien mieć możliwość zadzwonienia lub napisania maila do rekrutera z prośbą o udzielenie dodatkowych informacji.  Dlatego tak ważne jest to, aby zbudować z nim relację, która sprawi, że kandydat będzie czuł się „zaopiekowany”.

Przebieg rekrutacji

Przebieg całego procesu rekrutacji ma dla kandydatów ogromne znaczenie. Idealnie, jeśli już na etapie rozmów wstępnych udzielimy informacji o czasie trwania procesu i ilości etapów. Terminowość ma także ogromne znaczenie. Jeśli wiemy, że z jakiś ważnych przyczyn, nie będziemy mogli wywiązać się z terminu, koniecznie o tym wcześniej poinformujmy. Kandydat zawsze powiem dostać wszystkie niezbędne informacje związane z etapem, na którym się znajduje. Musi wiedzieć, kto będzie z nim rozmawiał, jaki będzie przebieg tej rozmowy oraz czy będą wykonywane dodatkowe testy lub zadania. 

Dlaczego warto dbać o candidate experience?

Ocena doświadczeń kandydatów w procesie rekrutacji daje nam obraz tego, co robimy dobrze, co powinniśmy zmienić, a co usprawnić. Nie bójmy się pytać o to, z jakimi doświadczeniami wychodzą kandydaci, bo to nam pozwoli być jeszcze lepszym w tym, co robimy. Opinie kandydatów, podobnie jak opinie pracowników, często wpływają nie tylko na decyzje podejmowane przez kandydatów, ale także na inne procesy zachodzące w firmie.


Anna Pajęcka

Manager działu rekrutacji/Doradca ds. HR

anna.pajecka@passionhr.pl

+48 664 940 621