Jakiś czas temu napisałam kilka słów o budowaniu nieśmiertelnej firmy w oparciu o wartości. Jeśli dopiero zaczynasz zgłębiać temat wartości, koniecznie do niego zajrzyj. Dzięki temu dowiesz się, czym one są i jak mogą wpływać na zespół oraz jego pracę.
Załóżmy, że wypracowaliście w zespole już zestaw wartości. Znacie je i potraficie zdefiniować. Co dalej? Jak wykorzystać je w codziennej pracy? Tylko wtedy, gdy za wartościami idą konkretne zachowania i postawy, wartości żyją i są realizowane. Znam wiele organizacji, które z dumą ogłaszają swoje wartości, robiąc z nich maskotkę firmową. Jednak nigdy ich nie realizują, a czasem nawet stają w opozycji do nich.
Wartości w rekrutacji
Niektórym liderom wydaje się, że proces rekrutacji jest prosty i może opierać się na intuicji. Ja jednak wolę opierać się na konkretnych danych, pozyskanych w procesie rekrutacji i opierać się o wysokie standardy. Jak pokazuje doświadczenie, rekrutacja pracowników oparta wyłącznie na intuicji, czyli tak naprawdę dobrym lub złym pierwszym wrażeniu, skutkuje błędami popełnianymi przy zatrudnieniu pracowników. To z kolei przełoży się na konkretne koszty dla firmy. Często także utratą pracownika. Nie jest sztuką znaleźć pracownika z określonymi kompetencjami. Prawdziwym wyzwaniem jest znalezienie pracownika, który będzie podzielał nasze wartości.
Wyobraź sobie, że w twoim zespole bardzo silne są wartości związane z pracą zespołową i budowaniem relacji opartych na zaufaniu. W wyniku rekrutacji zatrudniasz bardzo dobrego specjalistę, który z pewnością swoje obowiązki wykona na najwyższym poziomie. Jednak ów specjalista nie podziela potrzeby pracy w zespole, bliskich relacji, zaufania i wzajemnej odpowiedzialności za wynik. Męczy się, realizując wspólne projekty, nie lubi rozmów na osobiste tematy i nie ma chęci na wspólne piwo. Jak myślisz? Jakie to będzie miało konsekwencje dla wszystkich stron tej sytuacji? Czy wpłynie ona na zespół? Czy nowa osoba się odnajdzie? Warto zadać sobie trud przed uruchomieniem procesu rekrutacji i sprecyzować to, co jest ważne z punktu widzenia firmy i zespołu. A więc zastanowić się, wokół czego ludzie się gromadzą i co napędza ich do działania.
Wartości w pracy zespołu
Gdy budujesz zespół oparty na wartościach masz szansę na:
1) Większą motywację do pracy
Jeśli ludzie mogą w miejscu pracy realizować to, co jest dla nich najważniejsze, ich motywacja wzrasta. Czasem dla idei lub realizowania misji jesteśmy w stanie poświecić inne rzeczy. Przykładem może być historia pewnego managera, który zmienił pracę na mniej płatną. Zapytałam go, co wpłynęło na jego decyzję. Odpowiedział, że w nowym miejscu pracy będzie tworzył produkty, które pomagają innym ludziom w codziennym życiu. W poprzednim miejscu nie miał takiej możliwości, a produkty były niskiej jakości.
2) Poczucie szczęścia
Jeśli nie musisz zakładać maski do pracy i możesz być sobą, to czujesz się po prostu dobrze. Chcesz być w miejscu, które jest zgodne z Tobą i które nie stawia Cię w konflikcie z tym, w co wierzysz. Taka swoboda przekłada się wprost na samopoczucie, chęć do pracy i zaangażowanie w wykonywane czynności.
3) Większą efektywność
Jeśli Twój pracownik jest zmotywowany i szczęśliwy, to naturalnie będzie osiągał lepsze wyniki. To z kolei ma ogromne znaczenie z punktu widzenia całej firmy, a konkretnie jej wyników finansowych.
Rolą lidera jest wskazywanie zasadniczych wartości oraz wartości, które są najistotniejsze w danej chwili. Pamiętaj, że budując zespół oparty o wartości, to Ty będziesz wzorem postaw, które te wartości realizują. Bądź spójny i wiarygodny. Naucz się także nagradzać swoich ludzi za to, że wdrażają wartości w życie.
Wartości w pracy z klientem
Po wartościach pozna Cię twój klient… święta prawda. Wszystko, co zrobisz z wartościami w firmie i w swoim zespole, wyjdzie do Twoich klientów. Jeśli w swoim zespole pracujesz w oparciu o szacunek i zaufanie, to będziesz szukał klientów, którzy pozwolą Twojemu zespołowi realizować te wartości. W każdym innym przypadku współpraca będzie trudna. Jeśli zespół ceni uczciwość, to nigdy nie poczuje szczęścia, motywacji i zaangażowania w pracy dla klienta, który uczciwy nie jest. Oczywiście działa to w obie strony. Jeśli Ty będziesz klientem, a Twój dostawca będzie miał inny, trudny dla Ciebie zestaw wartości, również nie ułożycie współpracy. Najpierw dawaj wartość, potem mów o biznesie.