Pobierz darmowego ebooka "5 skutecznych sposobów na rekrutację online"

Jak się dobrze przygotować do rekrutacji?

11 stycznia 2022

Jak się dobrze przygotować do rekrutacji? Odpowiedź na tych 5 pytań pozwoli ci uniknąć wielu błędów

Rekrutacja nowych pracowników to jeden z najważniejszych procesów w każdej organizacji. Jeśli wybierzesz mądrze, wzmocnisz zespół i będziesz rozwijać firmę. W przypadku, kiedy postawisz na kandydata niedopasowanego do jego profilu stanowiska lub takiego, który nie podziela wartości firmowych, wasza wspólna droga może być krótka. Co zrobić, żeby spełnił się pierwszy ze scenariuszy? Wystarczy odpowiedzieć sobie jedynie na pięć krótkich pytań, aby w przyszłości uniknąć rozczarowań i nie tracić czasu – twojego, ludzi w twoim zespole oraz kandydatów, którzy wezmą udział w rekrutacji.

1. Kogo ja właściwie szukam? – czyli określenie profilu stanowiska

Moim zdaniem to najważniejszy etap procesu rekrutacji. Dlaczego? Ponieważ jeśli tutaj popełnimy błąd, będzie on miał konsekwencje we wszystkich późniejszych etapach.

Profil stanowiska musi zawierać informacje dotyczące zakresu obowiązków: komu będzie podlegał dany pracownik , jakich kompetencji wiedzy i umiejętności będziemy od niego wymagać. Aby doprecyzować wszystkie najważniejsze elementy stanowiska, bardzo ważne jest, aby ten dokument został stworzony w oparciu o diagnozę potrzeb firmy oraz realne zadania, które będą dedykowane temu stanowisku. Wszystkie informacje w nim zawarte mają bowiem wpływ na dalsze etapy, chociażby przy selekcji kandydatów czy też na etapie pozyskiwania kandydatów. Jeśli w profilu określimy, jakie kluczowe kompetencje czy umiejętności musi posiadać osoba na tym stanowisku, musimy ich wymagać od kandydatów.

2. Ile osób chcę zatrudnić? – czyli określenie zapotrzebowania

Kolejny ważny obszar. Przy jego określaniu musimy pamiętać o tym, że – po pierwsze – musimy mieć „pracę” dla tej osoby oraz realne możliwości jej zatrudnienia. Każdy proces zatrudnienia wiąże się także z wdrożeniem tej osoby. I tu pojawia się pytanie: czy dam radę w tym samym czasie wdrożyć dwie osoby lub będzie w stanie zrobić to pracownik dedykowany do tego zadania?

3. Czy mam taką osobę w firmie czy trzeba szukać poza organizacją?

Wiele nowych rekrutacji jest ogłaszanych bardzo pochopnie. Bardzo często jest tak, że w organizacji mamy osobę o pożądanych kwalifikacjach i kompetencjach, więc jedyne, co powinniśmy zrobić, to zmienić zakres jej obowiązków lub drogą awansu wewnętrznego zmienić jej stanowisko. Warto więc przed ogłoszeniem rekrutacji przeanalizować obecne zasoby kadrowe w firmie.

Czasem natłok zamówień lub projektów sprawia, że podejmujemy ad hoc decyzję o wzmocnieniu szeregów firmy. Później często okazuje się, że tak naprawdę nie było to konieczne, a dodatkowy etat jest zbędny. Dlatego warto przemyśleć nie tylko grafik pracy firmy w szerszej perspektywie, ale również zastanowić się, czy aby zmiana zakresu obowiązków wśród obecnych pracowników nie rozwiąże nam problemu kadrowego.

4. Kto rekrutuje? – czyli czy prowadzimy rekrutację samodzielnie, czy będziemy potrzebować wsparcia firmy zewnętrznej

To bardzo ważne pytanie, ponieważ odpowiedź na nie determinuje wiele działań, które albo oddelegujemy na zewnątrz, albo musimy przygotować się do ich realizacji sami. Jest to moment na to, aby zastanowić się, czy wewnątrz organizacji posiadamy zasoby oraz czas do samodzielnego przeprowadzenia rekrutacji. Warto przemyśleć, czy z perspektywy naszej firmy i zasobów HR, nowe stanowisko nie jest za bardzo specjalistyczne i czy na pewno nie wymaga specyficznych środków dotarcia do takich kandydatów. Jeśli chcemy, żeby firma zewnętrzna nas w tym wsparła, musimy się zastanowić, w jakim zakresie tego wsparcia potrzebujemy.

5. Co dalej? – czyli jak się przygotować do przeprowadzenia rekrutacji

Bez względu na to, czy zdecydujesz się na samodzielne prowadzenie rekrutacji, czy zlecisz ją firmie zewnętrznej, proces rekrutacji będzie wymagał od ciebie zaangażowania. Będziesz miał do wykonania określone zadania – nieco inne, jeśli sam prowadzisz proces, a inne w przypadku, gdy zamierzasz go oddać w ręce profesjonalistów.

Jeśli zdecydujesz się na samodzielne prowadzenie procesu, na twoich barkach będzie spoczywało zaplanowanie go, zastanowienie się, jakimi kanałami trzeba będzie dotrzeć do potencjalnych kandydatów. Musisz być gotowy na poświęcenie czasu niezbędnego na selekcję kandydatów, przeprowadzenie rozmów z nimi i tak dalej.


Anna Pajęcka

Manager działu rekrutacji/Doradca ds. HR

anna.pajecka@passionhr.pl

+48 664 940 621